Andere diensten

Advies is maatwerk

De wereld van de Intellectuele Eigendom is complex, divers en turbulent. Geen merk, model of onderneming is gelijk. Adviezen zijn dus altijd maatwerk. U kunt uw situatie vrijblijvend aan ons voorleggen zodat wij samen met u de beste strategie kunnen bepalen voor optimale bescherming.

  • Advies bij de ontwikkeling van nieuwe merken en namen
  • Beschikbaarheidsonderzoek van (handels)namen en merken
  • Onderzoek naar de (taalkundige) geschiktheid van merken
  • Doorlichten van merkportfolio’s en bepalen van status IE rechten
  • Wereldwijde registratie en vernieuwing van merken en modellen
  • Bewaking van merken
  • Begeleiden bij conflicten en bij merkinbreuk
  • Beheer en management van merkportfolio’s
  • Conflictbeheersing, onderhandelingen en juridische bijstand
  • Initiëren van procedures en verweren bij de instanties
  • Het opstellen van IE contracten

merkcreatie

Merkcreatie

Een goede naam moet onderscheiden, afbakenen en het product versterken. De naam vormt de basis van een sterk merk en bepaalt het succes van een nieuwe introductie. De consument selecteert op basis van de merknaam. Veel hangt af van een succesvolle ontwikkeling van een nieuwe naam.

Een nieuwe naam moet voldoen aan commerciële eisen en reclame-technisch volstaan. Even belangrijk zijn de juridische eisen. Is de naam wel vrij en juridisch geschikt? Oudere rechten kunnen fataal zijn of een naam kan juridisch niet of moeilijk af te bakenen zijn. Het mes moet dus aan beide kanten snijden. Zonder goede juridische begeleiding bij het creatieve proces ligt een valse start op de loer.


Conflicten? Vraag direct advies.

Heeft u een conflict, neem dan vrijblijvend contact op. Het merendeel van de conflicten wordt opgelost zonder tussenkomst van de rechter.

Voorkomen van conflicten begint bij vroegtijdig onderzoek en goede bescherming door registratie. Succes leidt echter tot navolgers en misbruik is niet altijd te voorkomen. Om verwarring bij het publiek, reputatieschade of omzetderving tegen te gaan, zullen rechten verdedigd moeten worden.

  • Gebruik van verwarringwekkende merken en logo’s
  • Namaakgoederen en piraterij (counterfeit)
  • Conflicterende nieuwe merkaanvragen (merkbewaking)
  • Kaping van domeinnamen en accounts bij social media
  • Zoekmachine en Adwords misbruik
  • Gebruik van verwarrende handelsnamen
  • Navolging van vormgeving; product nabootsing

Handelsnamen

Een handelsnaam is de naam van een onderneming. Door een handelsnaam te gebruiken, kan beroep worden gedaan op de Handelsnaamwet. U kunt optreden tegen latere handelsnamen indien er verwarring bij het publiek mogelijk is, gelet op de aard van de ondernemingen en de vestigingsplaatsen. Bescherming op grond van de Handelsnaamwet kan (te) gering zijn.

Vrijwel elke bedrijfsnaam kan ook als merk geregistreerd worden. Een merkregistratie is niet afhankelijk van de vestigingsplaats en bekendheid van de naam. Zonder merkregistratie kan een bedrijf dezelfde naam gaan gebruiken in een andere regio zonder dat u daar wat aan kunt doen. Deze derde kan zelfs u beletten in dezelfde regio te opereren ondanks dat u eerder actief was.

Zonder merkregistratie zijn logo’s en andere onderscheidingstekens niet beschermd. Ook misbruik op Internet of van uw domeinnaam kan met een merkregistratie aangepakt worden. Bovendien heeft een merkregistratie een sterk afschrikwekkend effect. Kortom; registratie van uw handelsnaam als merk is zeer aan te bevelen.


Merkportfolio doorlichten

De waarde van een onderneming wordt bepaald door de status en kracht van haar Intellectuele Eigendomsrechten. Met onze IP Audit lichten wij uw onderneming door. Wij kijken naar de status van uw huidige merkportfolio en controleren of er zaken niet goed beschermd zijn.

De IP Audit brengt de zwakte en kracht van uw portfolio aan het licht. Op basis van onze aanbevelingen bepalen we samen of en hoe uw positie verder versterkt kan worden. Indien u merken bij een ander bureau heeft ondergebracht, betekent onze IP Audit een frisse blik en waarschijnlijk kostenbesparing. De IP Audit is doorgaans gratis en overstappen is eenvoudig en kosteloos

Bij een overname, fusie of verkoop moet bepaald worden wat de waarde en status is van Intellectuele Eigendomsrechten. Een onderneming of merk kan minder waard blijken te zijn indien er geen goede registraties zijn of verscholen mankementen bestaan. Door onze IP Audit wordt inzichtelijk gemaakt hoe sterk en waardevol een portfolio eigenlijk is.


Snel, eenvoudig en kosteloos overstappen

Bent u ontevreden over uw huidige bureau? Wilt u dat een goed bureau u tijd en zorgen uit handen neemt. Is uw portfolio versnippert en wilt u het centraal door één bureau laten beheren? Misschien kan het ook wel kosten efficiënter? Overstappen is eenvoudig. De overstap moet vlekkeloos verlopen en u moet zekerheid hebben dat een ervaren bureau uw zaken in de toekomst met verve behartigt.

  • Kennismaking en/of persoonlijke afspraak
  • Doorlichten van portfolio (IP Audit)
  • Overname vertegenwoordiging en overdracht dossiers
  • Opname portfolio in ons systeem en monitoring
  • Gratis merkbewaking in het eerste jaar
  • Periodiek IP Audit

Beheer merkportfolio’s

Voor efficiënt en secuur beheer van merkportfolio’s is ervaring en vakkennis vereist. Een korte lijn met uw adviseur is een ander belangrijk ingrediënt. Wij beheren grote en kleine portfolio’s in binnen- en buitenland. Ons uitgebreide netwerk van buitenlandse collega’s garandeert adequaat merkbeheer buiten de landsgrenzen.

Merken zijn altijd in beweging en de juridische positie van een merk verandert. U kunt daarbij denken aan overdracht of afstoten van merken, licenties, export of expansie naar het buitenland, fusies, overnames, een beursgang, herpositionering of rebranding, verwatering van merkrechten, nieuwe producten en diensten etc. Wij blijven het aanspreekpunt bij iedere beweging van uw merk en zorgen dat op elke verandering adequaat wordt gereageerd.

Merkregistratie

Nieuw merk

Internationaal merk

Merkbeheer