Onder omstandigheden kan gebruik van een merk van een ander zijn toegestaan. Bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een geldige reden. Te denken valt aan gebruik van een merk in de kunst (artistieke vrijheid). Zoals het DOM PERIGNON logo in de werken van Cedric Peers. Of het gebruik van het Louis Vuitton tasje door Nadia Plesner Joensen in haar schilderij Darfurnica.
In een politieke campagne maakt Vlaams belang gebruik van het merk IKEA. Ikea maakt hiertegen bezwaar. Vlaams Belang voert aan dat er sprake is van een geldige reden voor dit gebruik en beroept zich op vrijheid van meningsuiting. IKEA zou een afkorting zijn voor ‘Immigratie Kan Echt Anders’. Volgens Vlaams Belang zou het gaan om een uiting van haar politieke standpunt op een ludieke manier. De rechter moet zich dus buigen over de vraag of deze parodiërende meningsuiting een geldige reden oplevert om het merk IKEA te gebruiken.
Hoewel het Europese Hof van Justitie nog geen uitspraak heeft gedaan, heeft de Advocaat Generaal onlangs advies uitgebracht. Deze is van mening dat hier geen sprake is van een geldige reden. Het politieke programma heeft namelijk niets te maken met IKEA of met de producten/diensten van Ikea en er wordt voornamelijk meegelift op de bekendheid van het merk IKEA. Wachten is nu op de uitspraak van het Hof.