Actueelartikel

Keyword advertising kan merkinbreuk zijn. Arrest ECJ

Gebruik merk in keyword advertising (Adwords) kan merkinbreuk opleveren. Het Hof van Justistie EU geeft antwoord op prejudiciële vragen van de Hoge Raad of gebruik van een merk als zoekwoord ten behoeve van internet advertenties inbreuk oplevert.

Het Hof van Justitie schept enige duidelijkheid; gebruik van een merk als zoekterm voor advertentieprogramma’s zoals Adwords kan merkinbreuk opleveren. Een merkhouder kan gebruik van een adword verbieden indien het voor het publiek moeilijk of onmogelijk is om te weten of de producten afkomstig zijn van de merkhouder of een derde (de adverteerder). Zo kan een merkhouder zich verzetten tegen gebruik van haar merk als zoekterm voor advertentieprogramma’s indien de internet gebruiker terecht komt bij producten van een concurrent.

In dit geval ging het om wederverkoop van (tweedehands) producten; de producten zijn reeds door de merkhouder in het verkeer gebracht en de adverteerder verkoopt deze producten. De adverteerder wil het publiek middels een internet advertentie waarbij gebruik wordt gemaakt van de merknaam als zoekterm, dit aan het publiek kenbaar maken. Het Hof bepaalt dat in een dergelijk geval gebruik van het merk als adword vrijwel altijd is toegestaan. Zij geeft inzicht in welke uitzonderingsgevallen ook dit niet toegestaan zou zijn. Het is dus erg moeilijk voor merkhouders om gebruik van het merk als zoekterm te verbieden bij advertenties voor legitieme wederverkoop van (tweedehands) producten.

Lees hier de gehele uitspraak (bron: http://curia.europa.eu)

Trefwoorden: , ,