Actueelartikel

Kaping Twitter account

Voor bedrijven en merkhouders is Twitter een belangrijk medium om snel nieuwsberichten te lanceren. Twitter kan worden gekoppeld aan de eigen website, RSS of andere social media zoals LinkedIn en Facebook. Het is een krachtig communicatiemiddel en lijkt inmiddels onmisbaar.

Wat te doen wanneer een derde je merk- of handelsnaam bij Twitter heeft geclaimd? Het wordt je dan onmogelijk gemaakt om present te zijn op Twitter. En wat te doen wanneer deze derde zich voordoet als de originele merkhouder en bewust het publiek misleidt of schade toebrengt aan de goede naam?

Het komt geregeld voor dat derden een merknaam bij Twitter claimen. Soms is dit terecht omdat de naam zeer beschrijvend is of omdat deze derde eenzelfde (merk)naam te goeder trouw gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende AJAX merken. In dat geval geldt vaak “wie het eerst komt, het eerst maalt”. Indien een Twitter naam echter te kwader trouw is gekaapt, kan daar vaak wel iets tegen worden gedaan.

Een Twitter account is beveiligd en de achterliggende partij is vaak anoniem; NAW gegevens of e-mail adressen zijn niet openbaar. Dit in tegenstelling tot de registratie van een domeinnaam. Het is dus erg lastig om zo’n partij rechtstreeks aan te spreken. Er kan wel een klacht worden ingediend bij Twitter waarbij verzocht kan worden tot overdracht van de naam naar een eigen Twitter account. Deze klacht moet onderbouwd zijn en er dient bewijs van een woordmerkregistratie worden geleverd. Een goede reden om een naam goed te beschermen door middel van een woordmerkregistratie!

De exacte vereisten voor een klacht zijn te vinden op de Twitter website maar zijn niet erg toegankelijk. Bovendien worden de formele eisen streng toegepast. Het is belangrijk dat de klacht goed (juridisch) onderbouwd en volgens de juiste vereisten ingediend wordt. MerkWerk heeft inmiddels voor een aantal cliënten met succes een Twitter naam terug in bezit gekregen. Indien u wilt weten of een claim bij Twitter succesvol kan zijn, neemt u dan gerust contact op met één van onze adviseurs.

Trefwoorden: ,