Actueelartikel

Ten onder aan eigen succes; merknamen die soortnaam zijn geworden

Wanneer het onderscheidend vermogen van een merk afneemt of in sommige gevallen zelfs helemaal verdwijnt dan komt de beschermingsomvang onder druk te staan. De ultieme vorm van het zogenoemde verwateren van merkrechten is wanneer een merknaam verwordt tot soortnaam. Helaas kan deze omvorming tot algeheel verlies van merkrechten leiden, hetzij door vervallenverklaring, hetzij door nietigverklaring.

Voor de namen als frisbee, aspirine, nylon, skai en hagelslag lag ooit eeuwige roem als merk in het vooruitzicht, maar zijn ten onder gegaan aan hun eigen succes. De merknamen zijn in de loop der tijd verwaterd en zijn misschien inmiddels zelfs verworden tot soortnaam. Had de eigenaar bij de introductie van het product de merknaam vergezeld van een soortnaam, zoals Solex heeft gedaan met de ‘bromfiets’, dan hadden deze merken de belangrijkste functie kunnen blijven vervullen, namelijk die van herkomstaanduider.

Om te voorkomen dat een merknaam een soortnaam wordt moet de merkhouder actief optreden. De naam zal als merk moeten worden gebruikt voor de betreffende producten/diensten en er moet op toe worden gezien dat derden dat ook doen. Ook kan er een vermelding als merk in het woordenboek worden gevraagd, dit is bijvoorbeeld het geval bij chocomel®.

Heeft u nog vragen naar aanleiding van het bovenstaande, neemt u dan gerust contact op met één van onze adviseurs.

Trefwoorden: , , ,